Celkový počet zobrazení stránky

štvrtok 7. marca 2013

More v zime

Kým  vačšina ľudí využíva prázdniny na posledné koketovanie so  snehom chytajúc zimu, ktorá končí, my sme sa vybrali opačným smerom - v ústrety letu, ktoré ešte nezačalo. More v zime je moj dávny sen, zatiaľ to vyšlo na to maďarské - Balaton.

Sobota nás milo prekvapila nádherným slniečkom, máme prvý deň voľna, dávame si prvú tohoročnú kávu na terase a užívame si ten pocit, že nikam nemusíme. Popoludní sa u nás prestriedajú nejaké návštevy a večer začíname uvažovať, kam to bude.

Nedeľa - ráno sa rozospato tmolíme po dome, uvažujeme nad termálom v Pápe. Slniečko je opať veľmi slubné a moja túžba niečoho prírodnejšieho vyhráva. Splašene hádžeme veci do karavanu a ešte  pred obedom vyrážame (doma ostáva taký stav, že zlodeji by to rovno otočili...
Prvé kilometre plánujeme Hevíz, aby sme vyskúšali termálne jazero, ale večerné kúpanie by sme už isto nestihli, jazero sa zatvára o 17tej, tak mierime do nám už známeho Sárvaru.  Nedeľný obed absolvujeme v obľúbenom podniku v Csornej, podnik má v názve čosi dračie, je to taká nenápadná budova pri železničnej trati, ale varia tam božsky a cenovo prijateľne. Jedálničky v niekoľkých jazykoch, čašník veľmi ochotný, odporúča mi miestnu makovú pálenku. Ľudia, božská, akoby ste pili makovú štrúdlu s višňami (následne ju hľadáme vo všetkých obchodoch, bezvýsledne(Dávame si misu pre dvoch, samozrejme ju štyria nezvládneme, dávame si ju zabaliť.

Posilnení, či skor prepchatí pokračujeme na Sárvár. Odparkujeme oproti kempu, vyhradené bezplatné státie, púšťame plynové kúrenie a ideme sa kúpať. Tieto kúpele máme radi, výborne vybavené, čisté. V bazéne sú obrovské šachy, Miška dáva partičku s tatinkom, Emi potom dámu.

Po troch hodinkách už večeriame zbytky z obeda, ostávame spať na parkovisku, únava nepustí ďalej. Nocujeme teda zdarma, spíme ako polienka, neďaleko od nás ešte jedna švajčiarska posádka.

Pondelok
Ráno nákup čerstvého pečivka k raňajkám, kávička a ide sa ďalej.

Cestou do Hevízu objavíme hrad v Sumegu, pod ktorým je vybudované nádherné turistické centrum. Vyšlapeme na hrad, poobzeráme sa, naozaj odporúčam, hneď vedľa termály, pod hradom pravidelné rytierske hry.

Ak plánujete hrad navštíviť, vstupné na dospelého je 6 Eur, my sme si žiaľ nechali doklady a peniaze v aute a vyštverať ten kopec znova sa nám nechcelo...
Ale aj tá prechádzka a vyhliadka stále za to.

Dorážame do kempu v Hevízi. Potrebujeme doplniť vodu, dobiť baterku. Kemp je otvorený od 1. marca, sezóna ešte nezačala, privítali nás len prekvapení zamestnanci, ktorí preberajú kemp zo zimného spánku. Mobilom sa dohovoríme s majiteľom, že ostaneme jednu noc, ospravedlňuje sa, že nie je ešte teplá voda, navrhuje zľavu. Škoda že zabudol povedať, že ešte nejde ani osvetlenie kempu, pri návrate z nočnej prechádzky to bolo dosť nepríjemné prekvapko, kemp je tak trošku ´dalej od cesty, v lesoparku.
Cestou sme si v Lidli kúpili morčacie masko a nejakú zeleninu, narýchlo varíme obed.

Na poobedný oddych nie je čas, Emka sa dožaduje kúpania.

Takže termálne jazero - zvláštna vec, systém budov poprepájaných ponad jazero, kúpanie vonku , ale i vnútri, časť jazera je zastrešená. Nevhodné pre deti. Hĺbka jazera dosahzje 38 metrov! Voda smrdí ako praženica, je vraj desne zdravá a z romantiky plávania pod holým nebom som sa prebrala hneď, akonáhle sa mi o nohu šuchlo chlpaté machom obrastené lekno tfuuuj. Vstupné pomerne vysoké, koleso na kúpanie je nevyhnutné, plávať v tej teplej vode veľmi nejde a v tej hĺbke je to jediný sposob existencie. Zapožičiavaju tu i ich kolesá, 600 forintov požičovné, 1000 forintov kaucia. Inak všetko veľmi čisté, pekné, premyslené, slnečné terasy, kaviarne, ale naša šialka kávy to asi nebude...

aaale na terase bolo naozaj fajn, aj keď bolo len okolo 5 stupňov

po kúpaní fotím kemp a vyrážame do mesta

sociálky pekné, ale pre malé deti nevhodné, ako v podstate celý Hevíz

Užívame si večernú prechádzku kúpeľným mestom, ochutnávame ma´darskú klobásu. Mesto je plné ruských turistov, obchody sú evidentne nastavené na solventnú klientelu.

Utorok
Ráno dorazil majiteľ kempu, platíme, napokon sme na zľavnenej cene cca 17Eur za noc, vyrážame smer moj milovaný Balaton. Najbližšie to máme cca 6 km do Keszthely.

áno - odparkujeme Hugina a už sa kocháme. Z vody ide neskutočne silná pozitívna energia. Sezóna ešte nezačala, všade je veľa záhradníkov, chystajú kvetinové záhony.

Nechce sa mi od vody, ale na pláne je ZOO Veszprém, musíme švihať.

zvoli sme trasu popri Balatóne, aby sme sa mohli kochať

cestou  obedujeme na krásnej vyhliadke, zohrievame si maso z predošlého dňa, nad Balatonom, pri slniečku a čerstvom vzduchu chutí ešte lepšie.

popoludní konečne ZOO, prerábajú vchod, zbíjačky a prach a parkovanie ďaleko od vchodu, nie som nadšená, ale zvery sú milené

totálne zničení ideme nájsť nocľah, vyhráva Balatonfured, parkujeme pred zatvoreným kempom, začína až v apríli, bývali sme v ňom pred pár rokmi pod stanom, má slušné vybavenie. Ostávame na parkovisku pri Spari. Zisťujeme, že sme zabudli v Hevíze doplniť vodu, ale ako zázrakom si všímame na konci parkoviska ľudí čapujúcich vodu do fliaš. Hurá, prameň minerálky, o ktorom sme nemali potuchy. Takže spíme zadara a v cene je i voda. v neďalekom Tescu kupujeme klobásky, opekáme is večeru. na vytrávenie si dáme prechádzku do centra. Je dlhááááá, promenád avyzará zvláštne mimo sezóny, pamatáme si ju inak, ale atmosféra je proste "prímorská".
Po návrate šupneme do perín, spíme ako zabití, nevadia ani autá z neďalekej cesty. Policajtom evidentne nevadíme mimo sezóny je kempovanie na divoko tak nejako povolene...
Streda
Po raňajkách - čerstvom pečive z Tesca vyrážame ešte pozrieť vodu

napokon sa predsa zmierujem s myšlienkou, že musíme ďalej a vyrážame do Pápy

ktorá nás neskutočne sklamala. kemp je úžasný, od našej poslednej návštevy dorobené sociálky a ozaj vymakané. Ale kúpalisko - slabé, vonkajšie bazény uzavreté, vnútorné páchnu ako Savo...asi naša posledná návšteva.
bábetkovká kúpelňa v kempe

okúpaní zaspávame, vonku desne fúka, noc je nekľudná
štvrtok
ráno po raňajkách opúšťame kemp, v Gyori ešte dokupujeme nevyhnutnosti ako maďarská kyslá smotana mňam a ....sme doma!
Milujem Maďarsko, je to nádherná zem plná milých ľudí, nádherných zákutí. V každej druhej dedinke by som dokázala stráviť deň a niečo obdivovať. Tiež som zistila že milujem karavaning ako taký, pôvodne som chcela Hugiho ako lacnú verziu bývania pri mori, dnes ma stále viac láka trajdať a zostať na jednom mieste dlhšie ma nebaví...Milujem môjho drahého , ktorého každá takáto dovolenka stojí veľa fyzickej práce a starostí, okrem občasného navarenia z mojej strany je vlastne všetko na ňom...Ďakujeme tatinko!